Jak jsme si vyrobili štípačku dřeva

23.01.2010 19:04

Ona by to asi správně měla být trhačka, neboť dřevo neštípe, ale roztrhne. Ale na tom snad až tolik nezáleží.

 

Nejprve jsme si sehnali motor. Samozřejmě musel mít odpovídající průměr hřídele, což pro nás bylo 27 mm.

Dle něj se připravoval upevňovací rám. My jsme si sehnali elektromotor 4 Kw s otáčkami 2900 za minutu, ale po vyrobení štípačky a po prvním uvedení do provozu jsme zjistili, že motor má pro štípačku moc velké otáčky a štípací trn se neustále do dřeva zakousával a dostat jej ze dřeva byl nadlidský výkon. Nehledě na to, že stůl nebyl dostatečně pevný a klín proti otočení, který je umístěn pod štípacím trnem se vytrhával.

 

Proto jsme nakonec koupili motor 3 Kw s otáčkami 1450 za minutu a nemůžeme si jej vynachválit. Vzhledem k tomu, že se jednalo o motor přírubový, byl jsem nucen celý stůl předělat. Ze zbytků úhelníků a plocháčů jsem vyrobil rám, do kterého jsem motor uchytil. Tento rám jsem přišrouboval ke stolu cirkulárky. Poté jsem začal připravovat stůl na kterém se bude dřevo štípat. Použil jsem starý kotlový plech o tloušťce 5 mm a upravil jej na potřebné rozměry. Ze spodu jsem navařil dva úhelníky a souběžně se štípacím trnem jsem navařil klín proti otočení.

 

Klín proti přetočení není údajně zcela důležitý. Záleží na tom, jaké dřevo hodláte štípat, ale určitě je to bezpečnější. Nemůže se Vám stát, že by se dřevo dostalo pod trn a přimáčklo Vám tam ruku, nehledě na to, že tímto způsobem vzniká na trn velký tlak a mohlo by to poškodit jak tr, tak motor.

 

Následně jsem celý stůl připevnil též ke stolu cirkulárky, před motor se štípacím trnem. Upevnil jsem jej na čtyři závitové tyče o průměru 12 mm, aby bylo možné stůl výškově upravit dle štípaného dřeva. Od hrotu trnu k desce štípacího stolu by měla být rozteč 5 – 8 cm. Mně se osvědčilo 5 -6 cm. Nejlepší je štípat suché dřevo, to jde snadno, s vlhkým je to trochu horší, protože se nerozthne tak lehce, ale to také jde.

 

Pokud potřebujeme používat cirkulárku, jednoduše stůl i rám s motorem odmontujeme a můžeme řezat… Několik fotografií štípačky je v naší fotogalerii v sekci rekonstrukce domku:

horalove.webnode.cz/rekonstrukce-domku/ 

 

Pokud by Vás něco zajímalo, nebo pokud jsme na něco zapomněli, napište nám do knihy návštěv. Rádi Vám odpovíme. Uvítáme také Vaše názory a zkušenosti, pokud jste si podobnou štípačku vyrobili…

 

 

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si www stránky zdarma!Webnode